Kur’ân Öncesi Toplumda Kız Çocukları İle İlgili Yanlış Tutumlar ve Hz. Fatıma Prototipi Üzerinden İlişkilerin Yeniden İnşası
(Wrong Attitudes about Girls in Pre-Qur'an Society and Reconstruction of Relations on the Fatima Prototype
)
Yazar
|
:
Zeki Tan
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2017
|
Sayı |
:
10
|
Sayfa |
:
85-104
|
Özet
Allah’ın aynı özden yarattığı kadın ve erkek sorumlulukta eşittirler. Vahiy kadın ve erkeği birbirini tamamlayan “zevc” terimini kullanarak anlatır. Kadının fıtraten naifliği ve zarifliği hem eş olmada hem de annelikte avantaja dönüştürülmesi gerekirken, erkek kendi biyolojik “farklılığını” da kullanarak kadına zulmetmiştir. Hâlbuki kadın ve erkek sahip oldukları biyolojik, psikolojik “farklılıkları” ile övüneceklerine veya dövüneceklerine yeteneklerini sergileyerek değer üretebilirler. Kur’ân nâzil olduğu Mekke toplumunda verili kadın sorunu ile karşılaştı. Kur’ân bu problemi Hz. Meryem vb. prototipler üzerinden çözer. Hz. Peygamber de Hz. Meryem ile paralellik kurarak Hz. Fatıma üzerinden yeni bir model inşa eder. Hz. Fatıma değer üreten, babasına “annesi” kadar sevgili olacak kadar yakınlık kuran, ahiret endeksli hayata yönelen, birey ve özne olabilen, olayların arka planına nüfuz edebilen, hizmet davranışları ile görünen bir karakter olarak tarihteki silinmez yerini almıştır.
Anahtar Kelimeler
r’ân, kadın, farklılık, Fatıma, prototip, değer üretme.
Abstract
The male and the female created by God from the same essence have equal responsibilities. Revelation tells us that the woman and man complement each other by using the term "taste". Whilst the woman's naivety and elegance need to be transformed into an advantage both in maturity and in motherhood, the man persecuted her using her biological "dif-ference". However, men and women can produce value by demonstrating their abilities to praise or beat with the biologi-cal and psychological "differences" they possess. The Qur'an was confused with the problem of women in Mecca, where it was revealed. Qur'an solves this problem through prototypes, such as SaintMary and so on. The Prophet builds a new model on Fatima paralleled to Mary. Fatima has taken its indelible place in history as a character who produces value, becomes a lover as close to his father as his "mother", is a personality and subject that can be indexed with the hereafter, and can pene-trate into the background of events.
Keywords
Quran, woman, difference, Fatima, prototype, producing value.