Muceddidû'l-Yemîn beyne't-Tehavvul ani'z-Zeydiyye ve'l-Bekâ' Fîhâ
(Renovators of Yemen between Converting from Zaydism and Staying in It
)
Yazar
|
:
Ahmed Mohammed al-Daghaishi
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2023
|
Sayı |
:
21
|
Sayfa |
:
29-58
|
Özet
Bu çalışma, Hadevi Zeydi doktrinel çerçevesinden genel Sünni çerçeveye geçiş meselesinin arka planını tespit etmeyi amaçlamıştır. Zeydi düşünce ekolünün fıkhi mirasında "dönmeler", İslami entelektüel literatürde ise "yenileyiciler" olarak bilinen bu kişilerin en önde gelenleri şunlardır Muhammed bin İbrahim El-Vezir ve El-Hasan bin Ahmed El-Celal, Salih bin Mehdi El-Mukbili, Muhammed bin İsmail El-Emir El-Sana'ani ve Muhammed bin Ali El-Şevkani'dir ve din değiştirmelerine rağmen bu dönüşümü onlar için sadece kısmi bir iç süreç olarak saymak hala mümkündür, Zeydi-Hadavi düşünce ekolündeki açıklık yönünü mü temsil ediyor, yoksa bu yarın, içtihatlarını veya düşüncelerini üzerinde yetiştikleri Zeydi Hadawi çerçevesi içinde tanımlamayı zorlaştıracak şekilde tam bir dönüşüm mü? Bu çalışma, Zeydi-Hadevi düşünce ekolünün köktenci mirasında iyi bilinen bir köktenci içtihat aksiyomundan hareket etmektedir; bu aksiyom, Zeydi-Hadevi düşünce ekolündeki içtihat teorisine göre, her zaman barışçıl bir şekilde geçmediği ortaya çıksa bile, yenilikçilerin kurtuluş derecesine ulaşmasına ve ardından yenilenme özelliğine sahip olmasına izin veren, derecesine ulaşan herkese gayret göstermeyi ve bunun sonuçlarına katlanmayı mümkün kılmaktır.
Anahtar Kelimeler
İslam düşüncesi, Zeydiyye, Hadeviyye, yenilenme, düşünsel dönüşüm.
Abstract
The study aimed to identify the background of the issue of the transition from the Hadawi Zaidi doctrinal framework to the general Sunni framework, and they are known in the jurisprudential heritage of the Zaidi school of thought as "converts", and in the Islamic intellectual literature as "renewers", the most prominent of whom are: Muhammad bin Ibrahim Al-Wazir and Al-Hassan bin Ahmed Al-Jalal, Saleh bin Mahdi Al-Muqbili, Muhammad bin Ismail Al-Amir Al-Sana’ani, and Muhammad bin Ali Al-Shawkani, and whether despite their conversion, it is still possible to count that transformation for them as just a partial internal process, representing the direction of openness in the Zaidi-Hadawi school of thought, or is that tomorrow a total transformation So that it becomes difficult to describe their jurisprudence or thought in the Zaydi Hadawi framework on which they were brought up? This study proceeds from a well-known fundamentalist jurisprudential axiom in the fundamentalist heritage of the Zaydi-Hadawi school of thought, which is to make diligence available to everyone who has reached his degree, and bear the consequences of that, which allowed those who are innovators to reach the degree of liberation, and then possess the characteristic of renewal, even if it turns out that this did not pass peacefully Always, according to the theory of ijtihad in the Zaydi Hadawi school of thought.
Keywords
Islamic thought, Zaydism, Hadawism, renewal, thinking conversion.